[vorige] [index] [volgende]

Nummer 14

Goed nieuws, collega's! In de veertiende Raaf van dit schooljaar mag ik u de naam onthullen van de coryfee die we hebben kunnen strikken om aan de MTRO een gastcollege te komen geven. De beroemdste Nederlander die ooit geleefd heeft, de beste voetballer van de twintigste eeuw, Nummer Veertien, El Salvador, het fenomeen Hendrik Johannes Cruijff. Exclusief voor HM had de Raaf een interview met de Maarschalk van de Meer, de Koning van Camp Nou, de Keizer van de Kuip. In een hoofdstedelijk etablissement schud ik de hand van het idool van mijn jongensjaren en stel hem de eerste vraag:
'Johan, waarom noemt iedereen je nog steeds bij de voornaam? Je bent toch al een man van 54 en twee keer grootvader?'
'Als ik Franz had geheten, had je me wel met Herr Beckenbauer aangesproken maar mijn achternaam is Cruijff, dus is het in principe logisch dat je me geen Franz noemt maar Johan.' 
'Johan, waarom heb je erin toegestemd om een gastcollege aan onze school te geven?'
'Je heb al de Johan Cruyff Welfare Foundation en de Johan Cruyff University en dan zie je dat daar vooral jongens daarvan profiteren. En dan kom je aan verhaal twee en dan zie je dat op jullie school vooral meisjes zitten wie van allerlei nationaliteiten zijn, om het zo maar te noemen. Hun vroegen aan mij of ik iets wilde vertellen en dan zeg je daar ja tegen omdat meisjes gemiddeld voor de helft mensen zijn, maar dat is in principe logisch.'
'Johan, waarover gaat je gastcollege?'
'Het verhaal heb de titel "UtopieŽn wie nooit uitkomen" en dan praat je over dingen wie verkeerd gaan in het voetbal en het onderwijs en wie beter kunnen. Ik heb van kiet af gezegd dat je bij theorie zonder praktijk in een visuele cirkel terechtkomt wie verdoemd is te mislukken. Dat is ook gebeurd bij het FUT-model.'
'Je bedoelt het VUT-model, Johan?'
'Dat zeg ik, het FUT model: Veel scoren - Uit - en Thuis. Kijk, als coach ken je coachen maar je ken niet meevoetballen. Je ken in principe alleen maar van de zijkant sturen maar je ken niet de dug-out uitkomen om ze er zelf in te schoppen want dan heb je een elftal wie twaalf spelers heb en in principe heb een elftal elf spelers, dat is logisch. Dus je praat over spelers wie moeten schieten anders kunnen ze niet scoren. Als jouw elftal goed draait hoef je als coach steeds minder te sturen. Want elke goal wie de spelers zelf maken hoef jij op de training niet meer uit te leggen. Maar wat je ziet gebeuren is dat ze in hun opleiding te maken krijgen met trainers wie het FUT-model allemaal anders uitleggen. Als e-junioren mogen ze allemaal achter de bal aanrennen, maar als a-junioren krijgen ze een verhaal te horen wie afhankelijk is van de trainer. Je heb trainers wie zeggen dat ze nog niet het niveau hebben om zelf te scoren en je heb trainers wie zeggen dat de spelers eerst moeten degraderen en dan mogen scoren om te kunnen promoveren. Die trainers zijn zo met hun theorie bezig dat ze vergeten dat een speler het beste rendement heb wie plezier heb in het spelletje.' 
'Hoe zou het beter kunnen, Johan?'
'Heel simpel. Een nieuwe methode. Sportfolie. Dat betekent gek van sport in het Frans en daar zijn diie gasten wereldkampioen mee geworden. Het plan heb zes stappen. De eerste stap is dat de speler wie aan de bal is om zich heen kijkt wie er vrijstaat. De tweede stap is dat die hem afgeeft aan de man wie er het meeste mee kan doen. De derde stap is dat de man wie de bal ontvangt nadenkt of hij de competentie heb om een tegenstander uit te spelen . Als hij de ervaring heb dat hij niet voorbij zijn man kan, ken hij de bal beter meteen doortikken. De vierde stap is dat een speler zich beseft wat hij al wel ken en gaat nachecken welke bewegingen hij nog moet inoefenen. De vijfde stap is dat een speler gaat scoren en zo voor zichzelf bewijzen verzamelt dat hij ken voetballen. De zesde en laatste stap is dat zijn zaakwaarnemer zijn contract openbreekt en hem voor zijn twintigste miljonair maakt. Je ken daarom ook praten over het portefeuilleplan. Je praat dan over een werkende activeervorm wie het leerproces bevordert.'
'Johan, kunnen wij je als dank voor je gastcollege blij maken met een boekenbon?'
'Een boekenbon heb alleen maar nut als je er een boek voor koopt. Als je mijn zesstappenplan doorloopt heb je geen boeken nodig omdat je dan je eigen boek schrijft. In principe heb dat meer rendement, en dat is logisch.'

De Raaf

[vorige] [index] [volgende]