[vorige] [index] [volgende]



McMozart

De laatste aanwinst voor de MTRO-vitrine is een in Salzburg aangekochte speeldoos in de vorm van een vleugelpiano. Dit kostbare kleinood, zwartgelakt en gepolitoerd, speelt de verrukkelijke beginklanken van "Eine kleine Nachtmusik" van Wolfgang Amadeus Mozart, het grootste genie dat Oostenrijk ooit heeft voortgebracht. Het geboortehuis van de componist staat aan de Getreidegasse in Salzburg en is een vast onderdeel bij alle toeristische rondleidingen in deze fraaie stad. In 2006 zal een groot aantal evenementen worden georganiseerd in verband met het 250ste geboortejaar van Mozart. Projectleider is de Hamburger Eberhard von Bockwurst bis Sauerkraut. In de aanloop naar dit jubeljaar heeft deze dynamische zakenman een diepgaand marktonderzoek verricht naar de wensen en voorkeuren van de jeugdige Salzburgtoerist. Een steekproef werd genomen onder twee vergelijkbare populaties; de MTRO-cohorten 1998 en 1999 die binnen anderhalf jaar beiden de stad bezochten. De uitslag liet niets aan duidelijkheid te wensen over. De centrale vraag die beide groepen steeds weer aan de gidsen stelden was: 'Wo ist hier der McDonald's?' Of: 'Where is the McDonald's?' (afhankelijk van welke eindterm moest worden afgedekt). Op grond van deze bevindingen heeft de Hamburger een nieuw marketingconcept ontwikkeld om Mozart aan de man te brengen. De McDonald's-vestiging, die iets verderop in Getreidegasse is gehuisvest, zal worden ondergebracht in het geboortehuis van Mozart. Op deze manier worden de studenten niet in verwarring gebracht en blijft hun aandacht gefocust. Als paarden die de stal ruiken zullen zij de gids blijven volgen tot het eindpunt: het hamburgerwalhalla in het Geburtshaus van 's werelds grootste componist. De sandwichformule in optima forma. In het onderwijsjargon wordt dit een activerende werkvorm genoemd. Von Bockwurst is er wel in geslaagd om bij de fast food-gigant een aantal concessies af te dwingen teneinde het hamburgerimperialisme een halt toe te roepen. De naam van het restaurant wordt McMozart, maar het overbekende "M"-logo mag gehandhaafd blijven. Aan de voorgevel van het pand wordt een paal van 50 meter bevestigd met daarop de vertrouwde M. Deze reclame-uiting is bij dag en nacht vanuit elke hoek van de stad te zien en heeft daarom ook meteen oriëntatiefunctie voor de jeugdige toerist die anders de weg zou kunnen kwijtraken en te laat bij de bus zou kunnen komen. Ook de gerechten die zullen worden aangeboden in dit etablissement dragen het stempel van Mozart en hebben daardoor een opvoedende functie. De opdruk van de zakjes French Frieds is een gestileerde lier, een soort omgekeerde McDonald's M. Deze opdruk zal ongetwijfeld tot vele nieuwsgierige vragen leiden waar onderwijsgevenden op in kunnen springen. Ook de benamingen van de gerechten zijn aangepast. Een greep uit het menu: Nuggets di Figaro, McApfelstrudel, Adagio Salad, Mozart Muffins, Capriccio Coke, G-Dur Gemüseburger,
Amadeus Milkshake, Quarter Pounder Sinfonie, Fuga Fish Filet, Rondo Burger
. McDonald's heeft de exclusieve rechten opgekocht van de Salzburger Sinfonien en deze gemakshalve omgedoopt in de Hamburger Symphonies. Bij besteding van 500 Schilling krijgt de klant een gratis CD met deze muziek. Von Buckwurst over de filosofie achter dit project: 'Mozart en McDonalds zijn universele begrippen en daarom heel goed in één marketingconcept verenigbaar. Iedereen kent de muziek, iedereen weet hoe de hamburgers smaken.. Het McMozart project is "the best of both worlds".Mozart was een Europeaan avant la lettre die het hele continent bereisde en met zijn muziek de harten van velen won. McDonald's heeft met zijn hamburgers deze lijn voortgezet, maar dan wereldwijd. McDonald's verschaft dagelijks vreugde aan mensen in alle werelddelen en neemt daarbij ook zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid.
De hamburgergigant maakt zich sterk voor de minder bedeelden en nooddruftigen. Het Ronald McDonald Kinderfonds is een begrip geworden., De baten van het nummer "Let's have a ball', gearrangeerd voor uitgerangeerde voetballers als Glenn Helder, Aron Winter, Richard Witschge en Peter van Vossen, vloeien rechtstreeks naar dit Kinderfonds. Deze McDomald's muziek biedt troost en hoop en is als zodanig te vergelijken met het Requiem van Mozart. Van dit laatste werk komt overigens ook een hamburgerversie. Werktitel van dit project is 'Dona eis hamburgesam eternam' (Geef hen de eeuwige hamburger)
Het tandem Mozart-McDonald's zal de komende 250 jaar moeiteloos doorstaan.'

De volgende MTRO-excursie naar Salzburg wordt een succes, zoveel is zeker.

Mw. Inkel-Haack, kunstconsulente MTRO

[vorige] [index] [volgende]